THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES ?

Video Klip

Jul 24, 2008

Pandangan Orang[gasing]...

Saya sudah membuat kajian tentang permainan tradisional saya, gasing dan teng teng. Saya ada bertemuramah dengan beberapa orang yang rapat dengan saya tentang permainan-permainan tersebut dan minta pendapat mereka.
Pertama adalah berkenaan dengan permainan gasing. Saya telah bertemuramah dengan bapa saya. Bapa saya amat gemar bermain gasing dengan rakan-rakannya pada masa mudanya dahulu. Beliau berkata bahawa, sambil bermain gasing, beliau akan bergurau dengan rakan-rakannya. Mereka juga akan lihat dan tunggu gasing sesiapa yang akan berhenti berpusing. Gasing sesiapa yang 'mati' dahulu perlu membeli air untuk yang lain. Bapa saya kata bahawa masa mudanya dahululah amat bermakna baginya.
Pada pandangannya, permainan gasing telah wujud sejak zaman kampung dahulu dan sekarang masih ada orang yang bermain gasing. Walaupun sekarang zaman serba moden, ada remaja yang suka bermain gasing berbanding dengan permainan-permainan zaman kini seperti x-box, psp atau sebagainya.

0 comments: